Framtidens rekrytering
Om det är någonting som är säkert så är det att framtidens rekrytering handlar om detta – att kandidaterna i mycket hög utsträckning beter sig som konsumenter och med det följer konsumentmakt. Du kan som arbetsgivare med relativt små medel höja dig ur mängden och få dina kandidater att bli dina främsta ambassadörer som stärker ditt varumärke.
Börja räkna antalet arbetssökande på ditt företag. Ta reda på hur många som sökt spontant, som varit i en rekryteringsprocess, hur många det rör sig om per månad, år etc. De som sökt arbete hos dig sitter på fakta kring hur ert varumärke agerar i praktiken. Om varumärkeslöftet infrias i bemötandet, till exempel. Tyvärr visar undersökningar* att detta är eftersatt.
En trend som är tydlig är att kandidaterna i högre utsträckning själva tar kontakt med sin drömarbetsgivare. Här finns det stora möjligheter! Den här målgruppen, om den blir bemött på rätt sätt, kan bli en stark förespråkare som sprider en positiv uppfattning om ditt varumärke. Tänk om dessa spontanansökningar som idag – hos de flesta – mest är en huvudvärk och ett dåligt samvete – kunde bli aktiva jobbagenter åt er. Som lojala kunder som ger rekommendationer till andra att köpa av er*.
Allt handlar om relationer! Räckvidden – både det som är bra och det som fungerar sämre – blir mycket större idag på grund av tillgången till flerdubblande kommunikationsplattformar som varje individ har tillgång till.
Så mitt råd är att börja räkna, få koll på verkligheten. Applicera din kompetens inom marknadsföring, kommunikation och försäljning på din rekryteringsprocess. Träna de som ska möta kandidater som du tränar din kundtjänst. Tänk på dina anställda, före detta anställda och blivande anställda som dina bästa ambassadörer. Med förhållandevis små medel är möjligheterna att göra skillnad och höja dig ur mängden mycket stor.
Referenser – fördjupningsläsning
- Wise Professionals / YouGov Kandidatupplevelseundersökning 2014, 2015
- Bisnode / Handelskammaren Rekryteringsrapport 2014, 2015, 2016